Tafsir Quran

Tuesday 25 October 2011

PENGHAYATAN DI LOTENG


03 Oktober,, Malam ini adalah malam yang terindah bagi kami 4 orang sahabat , Ideal Perindu Jannah , Muhd Firdaus , Yusran Budiman Samsudin , & saya sendiri Mohammad Hanafi . . .

Semuanya bermula sewaktu kami bercadang untuk membuat penghayatan di loteng Masjid Daerah Sandakan. Semenjak mengikuti program Kembara Cinta Rasul, kami amat suka membuat muhasabah diri seperti penghayatan.Tepat pukul 11:30 malam, kami pun bersiap sedia untuk 'MELEPASKAN BELENGGU'. Dengan berbekalkan 3 biji telefon bimbit, sebuah koputer riba dan selimut putih kami pun mengatur langkah menuju loteng masjid. Malam itu amat gelap-gelita, namun kami teruskan perjalanan. Terdetik juga di hati untuk patah balik, kerana suasana yang seram. Sesekali terdengar bunyi yang pelik-pelik, namun kami memberanikan diri untuk meneruskan rancangan kami.

Tiba di loteng masjid, kami mencari 'pot' yang selesa untuk memulakan rancangan kami.Yusran memainkan lagu yang sedih melalui telefon bimbt nya.Masing-masing bersuara, untuk meluahkan perasaan hati masing-masing. Pada kebiasaannya, kita pasti bersedih dan timbul penyesalan jika buat penghayatan dan muhasabah diri, tapi ketika itu kami tidak merasainya. Ia hanya sperti angin yang lalu. 'Mood' untuk penghayatan pun hilang. Kami pun berbual-bual kosong, pasal masaalah, pasal agama, pasal teman wanita pun ada. 

Kami ada berbincang tentang kegagalan kami untuk 'feel' penghayatan pada malam itu. Kata Yusran, air mata itu turun daripada Allah S.W.T, kita tidak boleh memaksa. Aidil yang pada ketika itu tertidur sebentar, bangun dengan tiba-tibanya lalu bertanya kepada kami, "Kamu tahukah maksud jatuhnya air mata? Bermakna kita semakin dekat dengan cinta hakiki." . Kami tersentap dengan kata-katanya itu. Kami memandangnya dengan muka yang hairan. Lalu Aidil menuding jari ke langit yang luas terbentang itu, di atas tempat kami berbaring, kalimah 'ALLAH' kelihatan dengan jelas sekali dalam bentuk awan. Masing-masing terdiam.

Di saat itu secara tiba-tiba air mata kami berlinangan. Kami tertangis dengan izin Allah.Kesyukuran kami panjatkan dengan doa. Bersyukur dengan pelunag yang Allah beri, melihat khalimah agungnya secara langsung di tengah malam yang mungkin semua orang telah hanyut dibuai mimpi. Mungkin kami orang-orang yang dipilih Allah, alhamdulillah. Kami pun saling berpeluk-pelukan (seperti yang kita selalu buat lepas penghayatan tu). Pukul 02:30 subuh, kami turun ke bilik imam. Kelihatan Syahmi Perindu Syahid dan Zulhairey yang tekah lena dibuai mimpi. 

Itu lah malam terindah buat kami. Sekian.



By: Mohammad Hanafi, KCR2.

No comments:

Post a Comment